Wortal na katowickim szkoleniu dedykowanym komunikacji z inwestorami indywidualnymi

20 maja 2014 r. miałem okazję wziąć udział w interesującym szkoleniu „Relacje inwestorskie – praktyczna wiedza dot. sposobów komunikacji z inwestorami indywidualnymi”. Niniejsze spotkanie było częścią większego cyklu szkoleniowego, zorganizowanego z inicjatywy Ministerstwa Skarbu Państwa w ramach programu Akcjonariat Obywatelski. Cóż – to były naprawdę dobrze wykorzystane cztery godziny.

Sylwetka polskiego inwestora – kim jest?

Współorganizatorem spotkania było Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Pierwszą prelekcję nt. statystycznej sylwetki inwestorów indywidualnych przedstawił Michał Masłowski – wiceprezes SII. Uczestnicy szkolenia mieli okazję zapoznać się z szczegółowymi badaniami Stowarzyszenia nt. inwestorów indywidualnych m.in. dotyczących wieku przeciętnego polskiego inwestora. To młody mężczyzna, żonaty 37-latek, który z reguły inwestuje krótkoterminowo (do roku) i posiada kilkuletnie doświadczenie w temacie (8 lat). Inaczej przedstawia się obraz inwestora zza naszej zachodniej granicy jest statystycznie starszy (ok. 55 lat), ma prawie trzykrotnie większe doświadczenie inwestycyjne (22 lata), posiada więcej spółek w swoim portfelu i regularnie odwiedza zgromadzeniach akcjonariuszy.

Masłowski słusznie zauważył, iż ww. różnica wynika z krótkiej, jedynie ponad 20-letniej historii polskiego rynku kapitałowego. Ważną części wystąpienia wiceprezesa SII dotyczyła zasad budowania zakładek IR na stronach giełdowych emitentów. Prelegent przypominał wiele dobrych praktyk z tego zakresu (m.in. udostępnianie inwestorom edytowalnych danych finansowych w excelowskich plikach xls – wdrożenie tej praktyki postulujemy od początku istnienia wortalu, gdyż stanowi wielką pomoc w procesie agregowania danych). Wspominano również o roli nowoczesnych technik komunikacji z inwestorami oraz możliwościach, które dają media społecznościowe.

Efektywne relacje inwestorskie

Drugim tego dnia panelistą był Piotr Bieżuński z firmy doradczej Nobili Partners. W najlepszym tego dnia wystąpieniu p. Bieżuński przedstawił ideę efektywnych relacji inwestorskich prowadzonych wobec inwestorów indywidualnych oraz arcyważną rolę informacji zwrotnej w procesie praktycznych działań IR. Zwrócił uwagę na ważny fakt – bierność komunikacyjną emitentów (niewiele podmiotów wychodzi w zakresie swej komunikacji poza wymagane prawem minimum) jak i bierność inwestorów, którzy nie interesują się materiałami i wydarzeniami ze spółki, nie bywają na walnych zgromadzeniach etc.

Prelegent przypomniał również o grupie, która powinna być najważniejsza w działaniach IR-owych: o inwestorach. Oni powinni być na pierwszym miejscu, gdyż ryzykują swoje osobiste środki, rozważając daną inwestycję. Grupy pośrednie (np. media, analitycy etc) również należy brać pod uwagę, ale nie są one kluczowe. Wystąpienie było znakomicie przygotowane – zawsze zwracam na to uwagę, podobnie na jak zachęcanie publiczności do komentowania.

W drugiej części swego wystąpienia prowadzący interesująco przedstawił m.in ilościowe i jakościowe narzędzia pomiaru w IR, przedstawił zasady tworzenia doskonałych prezentacji inwestorskich oraz przypominał o istotnym fakcie stałego dostępu do najwyższych decydentów spółki. Bez regularnych spotkań z prezesem, dyrektorem finansowym (oraz „zielonego światła” z ich strony) nigdy nie zbudujemy tak efektywnej komunikacji, na jakiej najbardziej nam zależy. Interesującą częścią prelekcji był również fragment o roli equity story – gdy każda prezentacja nie jest suchym wyliczaniem liczb i wyzutych z emocji tabel, a fascynującą opowieścią o sukcesach, przełamywaniu trudności i osiągnięciach danej spółki, efekt zaskoczy nas bardziej pozytywnie, niż możemy się spodziewać. Przede wszystkim mów zrozumiale do swego odbiorcy. To klucz do sukcesu.

Tauron o kontaktach z inwestorami indywidualnymi

Ostatnim z panelistów tego szkolenia był Paweł Gaworzyński, specjalista IR w Tauron Polska Energia S.A. , który opowiadał o praktyce w komunikacji z inwestorem indywidualnym. Gaworzyński przypomniał m.in znakomitą akcję organizowaną przez Tauron na jesieni 2012 r. w której mieliśmy przyjemność wziąć udział – Dzień otwarty z inwestorem indywidualnym.

Oprócz tego prelegent przedstawił narzędzia wykorzystywane przez energetyczną spółkę w komunikacji IR (m.in. czaty, materiały audio – komentarze do wyników, prezentacje wynikowe). Gaworzyński przypomniał również, że podczas przygotowywania czatów, webinarów i innych współczesnych technik komunikacji warto pamiętać, by czasowo zakończyły się do g.16.00. Wówczas będziemy mieli większą oglądalność i chętnych do uczestniczenia on-line, a nie jedynie obserwatorów zapisu z danego wydarzenia. Dlaczego tak się dzieje? Ok. 16.00 kończy się przeciętny dzień pracy, a po powrocie do domu nie zawsze ma się komfort (i ochotę :)) natychmiastowego włączenia komputera. Ponadto prowadzący przypomniał o ważnej części pracy IR-owca, regularnym badaniu struktury akcjonariatu swej spółki – warto do tego wykorzystać m.in. raporty analityczne oraz narzędzia służące do agregowania danych.

Podsumowując – naprawdę świetne szkolenie, na którym warto było się pojawić. Szkoda jedynie, że nie trwało dłużej.

Grzegorz Surma

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

one × three =