Tworzymy prezentację inwestorską – praktyczne wskazówki

Jednym z istotnych narzędzi w komunikacji z inwestorami jest stworzenie  prezentacji dotyczących np. wyników finansowych naszej firmy. W oparciu o obserwację najlepszych prezentacji przygotowanych przez różne spółki giełdowe chcemy przekazać kilka praktycznych wskazówek dotyczących stworzenia ciekawego materiału dla  inwestorów.

Podstawowym narzędziem do umieszczenia prezentacji jest strona internetowa spółki. Postaraj się, by wszyscy mieli swobodny dostęp do materiałów. Ważne jest, aby twoja strona internetowa oraz zamieszczone na niej prezentacje były obsługiwane przez większość dostępnych przeglądarek internetowych.

Kluczowe zasady

Oto szereg zasad, które powinieneś uwzględnić w trakcie organizowania prezentacji inwestorskiej i komunikacji:

  • Im mniej tym lepiej. Prezentacja powinna się zmieścić maksymalnie na 20 slajdach (dodatkowe załączniki z wykresami i danymi są akceptowane).
  • Największym wyzwaniem w trakcie robienia prezentacji jest osiągnięcie równowagi pomiędzy drobnymi, mniej istotnymi informacjami, a istotnymi rzeczami.
  • Prezentacje inwestorskie są najczęściej krytykowane za małą przejrzystość, która utrudnia zrozumienie wyników finansowych firmy lub planu działania firmy.
  • Prawie tyle samo osób ma problem z prezentacjami Power Point, gdyż te zawierają zbyt dużą ilość szczegółów i są nasycone przypadkowymi, nieaktualnymi lub nieważnymi informacjami, które bardziej zaciemniają aniżeli ukazują przejrzysty obraz wydajności finansowej, strategii, uzasadnienia działań zarządu etc.
  • Najważniejsze slajdy należy pokazać na początku albo na samym końcu. Slajdy opublikowane w środkowej części nie przyciągają już tyle uwagi.
  • Przygotuj zarząd na to, że zaprezentujesz niewygodne informacje. Sam nie unikaj trudnych i kłopotliwych pytań na prezentacji.
  • Skup się na nadchodzącym roku. Inwestorzy kupują akcje w oparciu o przyszłość, nie przeszłość. Są oczywiście wyjątki od tej reguły – np. kiedy firma będzie omawiać straty finansowe. W takiej sytuacji inwestorzy będą chcieli szczegółowo wiedzieć, co poszło źle i będą bardzo nieufni, kiedy zamiast wyjaśnień otrzymają jedynie wizję przyszłości od zarządu.
  • Nie przeładuj slajdu informacjami – wycięcie czegoś jest często lepszą opcją od zamieszczenia w prezentacji większej ilości tekstu.
  • Cele na najbliższy rok muszą być dokładnie sprawdzone i ograniczone do tych, których zarząd jest pewien. Nie należy także wskazywać celów, których realizacja może być wątpliwa dla inwestorów.
  • „Nie maluj trawy na zielono” na łamach Twej prezentacji. Inwestorzy są z reguły wrażliwi na wszelki fałsz.
  • Opinia osoby z zewnątrz, która oceni Twoje dzieło zanim zaprezentujesz je szerszemu audytorium jest wyjątkowo cenna. Twórca może być zbytnio związany ze swym prezentacyjnym dziełem, by zdobyć się na obiektywną ocenę jego jakości.

Na podstawie materiałów irs.org.uk opracowali

Maria Czekańska, Jarosław Klimczak

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three × 4 =