Strategia IR w mediach społecznościowych

Tworzymy strategię

Budowanie strategii marketingowej w mediach powinieneś zacząć od zadania sobie kilku pytań:

Dlaczego? Może Ci się to wydać oczywiste, ale znajomość swoich celów jest kluczowa. Musisz określić oczekiwania swoich odbiorców z którymi chcesz nawiązać komunikacyjną więź. Dla investor relations mogą to być nie tylko kluczowi inwestorzy, ale także inne środowiska, na których zainteresowaniu Ci zależy: analitycy, dziennikarze finansowi etc.

Jak? Musisz zadecydować, w jaki sposób będziesz korzystać z możliwości, jakie dają social media – czy będą Ci one służyły jedynie do publikowania informacji i odpowiadania na zadawane pytania, czy może wybierzesz o wiele bardziej aktywne zaangażowanie?

Kto? Zadecyduj, kogo zamierzasz zaangażować do prowadzenia swoich portali społecznościowych w imieniu całej spółki. Delegowani do tej roli pracownicy powinni jasno komunikować w zamieszczanych postach, że przemawiają w imieniu firmy. Przyjęcie roli „niezależnego komentatora” przez współpracowników jest nie do zaakceptowania. Największe korzyści przynosi tworzenie jednolitej treści publikowanej przez różne działy i ustalenie jednego sposobu koordynowania komunikacji w mediach społecznościowych. Plan działania to klucz do sukcesu.

Kiedy? Obowiązkowo zdefiniuj charakter swojego profilu społecznościowego i utrzymaj ten wizerunek w trakcie aktualizowania wybranych kanałów społecznościowych. Jest to dość czasochłonne zajęcie, szczególnie w początkowym stadium utrwalania swojego wizerunku.

Gdzie? Rozważ, które platformy społecznościowe będą najlepiej odpowiadały Twoim wymogom i zadecyduj w jakim tonie będą utrzymane Twoje posty, oraz jakie informacje powinny zawierać.

Kontrola

Twa Spółka powinny posiadać jasne wytyczne w kwestii mediów społecznościowych oraz zabezpieczenia przed możliwymi komplikacjami:

Użytek osobisty – wielu z Twoich pracowników będzie korzystać z mediów społecznościowych w indywidualnym zakresie. Powinni mieć ustalone zasady dotyczące korzystania z ww. mediów zarówno w trakcie pracy, jak i poza nią (np. działalność na portalach społecznościowych w pracy, czy też prowadzenia dyskusji na tematy poufne itp.).

Użytek zawodowy – pracownicy, którzy zostali wybrani do zarządzania tymi mediami w imieniu firmy, powinni mieć jasne wytyczne odnośnie tego jak i kiedy mają się angażować i/lub reagować – począwszy od kwestii takich jak forma i ton wypowiedzi (gdzie powinno się określić priorytety zamieszczanych treści) do kwestii obowiązkowego zamieszczania pewnych informacji dotyczących firmy.

Planowanie kryzysowe – media społecznościowe są w stanie rozdmuchać zaistniałe problemy w korporacji – może to być zarówno zaletą, jak i wadą. Twój plan kryzysowy powinien zawierać metodę kontroli nad potencjalnym kryzysem – musisz mieć pewność, że będziesz w stanie kontrolować rozwój historii i pogłosek, które mogą zaszkodzić Twojej reputacji. Powinieneś również zaplanować jak efektywnie i natychmiastowo zareagować w odpowiedzi na wymierzony w Ciebie atak (jeśli będzie to konieczne).

Kontrola – działalność firm w mediach społecznościowych jest objęta tymi samymi zasadami ujawniania treści i autentyczności treści, jak w przypadku innych form komunikacji – niezależnie od tego, czy informacje te zamieścił pracownik w imieniu firmy, czy też prywatnie. Pamiętaj o wymogach polskiego giełdowego prawodawstwa – każdy oficjalny komunikat (umowa znacząca, informacja poufna etc.) powinien w pierwszej kolejności zostać opublikowana przez system ESPI. W przeciwnym wypadku narażasz się na poważne konsekwencje prawne.

Osoba delegowana do prowadzenia komunikacji w social media powinna mieć świadomość co do zagrożeń związanych z ujawnianiem informacji poufnych oraz innych wymaganiach, by przypadkowo nie zamieściła żadnych informacji, które nie powinny zostać ujawnione przed opublikowanie oficjalnego giełdowego komunikatu.

Zarządzanie opublikowanym contentem wydaje się stosunkowo proste, ale diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Powinieneś jednak być świadom, że oceny Twoich materiałów przez interesariuszy (tzn. używanie „lubię to”, „oceń”, „dodaj do ulubionych” itp.) może wpłynąć negatywnie lub pozytywnie na wizerunek całej Twojej firmy. Może się nawet zdarzyć, że Twoi właśni współpracownicy (którzy mają zaznaczone miejsce pracy na swoich profilach) na swoich prywatnych kontach będą popierali inne konkurencyjne firmy.

Koordynacja procesu komunikacji

  • biografie Zarządu i Rady Nadzorczej w danej spółce powinny być ujednolicone,
  • każdy oficjalny profil prowadzony w social media powinien posiadać odsyłacz do głównego serwisu www spółki,
  • osoba wyznaczona do prowadzenia komunikacji w social media powinna posiadać jasno określone zadania,
  • linki do innych oficjalnych kont społecznościowych powinny być umieszczane w odpowiednich miejscach na łamach Twego serwisu,

Powinieneś regularnie aktualizować swoją stronę firmową, aby poprawić wskaźniki oglądalności Twoich profili społecznościowych oraz ułatwić wymianę witryn z innymi platformami społecznościowymi. Integracja może obejmować:

  • opublikowanie linków do kont społecznościowych na głównej stronie Twego internetowego serwisu,
  • dodanie funkcji „share” w całej witrynie, aby zachęcić do dzielenia się linkiem na różnych portalach społecznościowych,
  • dodanie funkcji „share” dla specyficznych elementów (np. dokumentów, filmów, obrazów) aby zachęcić do dzielenia się nimi i korzystania z nich,
  • zagwarantowanie regularnego kontaktu we wszystkich kanałach społecznościowych oraz pamiętanie o terminowości w ujawnianiu informacji,
  • rozważenie udostępniania filmów przez Youtube dotyczących kluczowych informacji na temat produktów/usług firmy, omawianych celów działalności gospodarczej, wcześniejszych prezentacji inwestorskich itp.

Niezależnie od Twojego poziomu zaangażowania w media społecznościowe, powinieneś regularnie obserwować aktywność swoich oficjalnych kont społecznościowych i dbać o uzyskiwanie informacji zwrotnej nt. Twojej spółki na różnych blogach i portalach społecznościowych.

Poziom kontroli mediów zawsze można zwiększyć. Zdarza się tak kiedy np. są zaplanowane ważne branżowe wydarzenia, pojawią się popularne pogłoski na bliski Ci temat lub w innych sytuacjach.

Pamiętaj, że działania Twej spółki będą komentowane na portalach społecznościowych niezależnie od tego, czy jesteś bardziej lub mniej aktywnym użytkownikiem.

Aktualizacja

Kluczem do osiągnięcia sukcesu w mediach społecznościowych jest publikowanie interesującego i wciągającego contentu.

Metody praktycznych zastosowań social media w kontekście IR rozwija się wraz z każdym miesiącem. Oto kilka przykładów ich zastosowań:

  • dystrybucja istotnych wiadomości dotyczących spółki, wraz z wykorzystaniem linków prowadzących do Twej strony firmowej,
  • w celu publikowania informacji „na żywo” w trakcie trwania prezentacji firmowych, czy też innych istotnych wydarzeń,
  • nieformalne kanały komunikacji, np: zamieszczanie odnośników do ważnych wiadomości ze świata rynku/przemysłu, komentarze na temat nowości ze świata rynku/przemysłu, informowanie o przyznanych nagrodach, wyróżnieniach i tytułach,
  • opracowywanie spójnej strategii dla przeciwdziałania fałszywym i wprowadzającym w błąd pogłoskom nt. spółki,
  • polityka antykryzysowa,
  • dzielenie się prezentacjami, materiałami filmowymi i zdjęciami.

Bardzo ważną cechą jest charakter wypowiedzi. Odpowiedzi na komentarze użytkowników powinny być tworzone szybko i profesjonalnie. Nawet jeśli masz do czynienia z trollem lub hejterem, pamiętaj o kindersztubie oraz twórz spokojne, merytoryczne odpowiedzi. Jeśli nie jest to konieczne to powstrzymaj się od usuwania negatywnych komentarzy.

Maria Czekańska

Opracowano na podstawie materiałów http://www.irs.org.uk/

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × one =