Serwisy relacji inwestorskich A.D. 2015

Chcąc mówić o serwisach relacji inwestorskich trzeba zacząć od przypomnienia ich najważniejszej funkcji. Taki serwis to medium informacyjne – nowoczesne i pro-aktywne, kierowane do dwóch grup inwestorów – potencjalnych, którzy dopiero rozważają zakup akcji jak i tych, którzy są już akcjonariuszami.

DaneFinansoweEneaPierwszych prezentowana poprzez serwis inwestorski polityka informacyjna spółki powinna zainteresować inwestycją w akcje spółki, drugich – utrzymywać w przekonaniu, że są w posiadaniu dobrych aktywów, które warto zatrzymać w swoim portfelu. Korzyści wydają się być oczywiste – płynność i lepsze notowania.

Jak tego dokonać?

Odpowiedź jest prosta. Wystarczy zapewnić dostęp do wartościowych informacji w bardziej przyjazny, atrakcyjny, a zarazem aktywny i oczekiwany przez inwestorów sposób.

Nie możemy jednak zapominać, iż spółek notowanych na GPW jest kilkaset. W rywalizacji o inwestora wygrywa nie ta, której serwis jest bardziej atrakcyjny wizualnie, ale ta która sprawi, że uwadze inwestora nie umknie żadna istotna informacja.

Co dzisiaj zatem powinno być wyznacznikiem dobrego serwisu IR? Oferta usług informacyjnych, które spółka może zaoferować aktualnym i potencjalnym inwestorom. Tradycyjny newsletter dla inwestorów jest narzędziem raczej statycznym i niezbyt pasującym do dynamicznego środowiska, jakim jest rynek kapitałowy. Dziś bardziej atrakcyjnymi usługami będą np.:

  • informacje o najnowszych raportach bieżących, które rzeczywiście trafią na skrzynki subskrybentów zaraz po upublicznieniu raportów,
  • przypomnienia/alerty o nadchodzących ważnych terminach w kalendarium inwestora,
  • informacje o bieżących notowaniach po zakończonej sesji.

Atutem takich usług (w odróżnieniu od newslettera) jest to, że mogą być realizowane prawie samodzielnie przez serwis i technologię oraz nie wymagają zwykle dodatkowych działań ze strony zespołu IR firmy. A to ważne, w szczególności dla mniejszych spółek.

Ciekawą funkcjonalnością bezobsługowej usługi informacyjnej, stosowanej we współczesnych rozwiązaniach serwisów IR-owych, jest możliwość automatycznej synchronizacji kalendarium inwestorskiego spółki z kalendarzami osobistymi w komputerach i na telefonach.

Podsumowanie, czyli serwis IR A.D. 2015 w punktach:

NotowaniaEneaMailI. Mobilność

Zapewnienie dostępu do pełnych zasobów serwisu z poziomu urządzeń mobilnych – telefonów, tabletów – jest dzisiaj kluczowym wymogiem stawianym serwisom relacji inwestorskich. Powinno to być realizowane poprzez budowę wersji responsywnej serwisu (rwd – responsive web design). To rozwiązanie ma same korzyści. Jest nie tylko przyjazne i wygodniejsze dla inwestorów, ale również tańsze i – co istotne – mniej angażujące dla specjalistów zajmujących się IR-em niż aplikacje mobilne.

To, nad czym trzeba zastanowić się dysponując serwisem IR-owym bez wersji rwd, to czy wdrażać ją do obecnego serwisu, czy raczej nie zbudować serwisu od początku. Czasami zacząć od nowa może być rozwiązaniem nie tylko lepszym, ale też szybszym w realizacji i tańszym.

II. Design serwisu

Jeżeli budujemy nowy serwis IR-owy, uwzględniamy aktualne trendy w projektowaniu, ale zawsze zachowując dużo rozwagi. Atrakcyjna, nowoczesna wizualizacjato wizerunek – ale tylko wtedy, kiedy dostęp do informacji jest łatwiejszy. Działając w myśl tej zasady, warto dziś rozważyć koncepcje kryjące się pod pojęciami „flat design” czy „one page design”.

Przykładem ciekawego serwisu inwestorskiego zbudowanego w nowoczesnej konwencji jest serwis Energa SA dla inwestorów indywidualnych

Zaznaczającym się na rynku trendem jest rozdzielanie projektu od technologii. Przy budżetowych rozwiązaniach zwykle adaptuje się projekty gotowe, co wcale nie daje gorszych rezultatów, a wpływa na cenę i szybkość realizacji projektu.

III. Funkcjonalności dla inwestorów

To, jakie serwis oferuje funkcjonalności – zarówno dla inwestorów, jak i samych spółek – jest kluczowe dla jakości serwisu. Poniżej wymienię tylko te ciekawsze:

a. informacje i informowanie

  • pobieranie raportów bieżących i okresowych bezpośrednio do serwisu relacji inwestorskich z systemu ESPI/EBI – bardzo upraszcza obsługę serwisu i systemowo eliminuje możliwość upublicznienia informacji przed jej publikacją;
  • system powiadamiania inwestorów o raportach, nowych informacjach i wydarzeniach, działając w trybie automatycznym – np. samoczynne informowanie o nowym raporcie bieżącym;

NotowaniaSerinusb. notowania, analiza i dostęp do danych

  • interaktywny wykres notowań – dedykowany wykres notowań prezentujący: cenę waloru i wartość obrotów w czasie, ze zdefiniowanymi przedziałami dostosowanymi do czasu obecności spółki na giełdzie (np. 5 dni, 1 miesiąc, 1 rok, pełny okres); na wykresie powinna być możliwość zaznaczania wydarzeń, takich jak terminy ogłoszenia wyników oraz kluczowych dla inwestorów informacji, co pozwala na lepszą analizę spółki;
  • pobieranie wyników notowań archiwalnych z poziomu serwisu;
  • kalkulator obliczający stopę zwrotu z inwestycji w akcję, z uwzględnieniem dywidendy,

c.kalendarium wydarzeń

  • kalendarium wydarzeń z opcjami kopiowania wydarzeń do kalendarza osobistego;
  • subskrypcja kalendarza inwestora – wydarzenia z kalendarza pojawiają się automatycznie w kalendarzu osobistym na komputerze i/lub telefonie komórkowym;
  • system powiadomień i przypomnień o nadchodzących wydarzeniach;

d.prezentowanie wyników i danych finansowych

  • interaktywne rozwiązania do prezentacji danych finansowych;

e. komunikacja wideo

  • możliwość składowania i udostępniania zapisów wideo – również poprzez urządzenia mobilne; dzisiaj często mobilna strona firmy linkuje do zapisu wideo, który nie jest dostępny z telefonów i tabletów. Oddzielną kwestią jest to, że kontent wideo jeżeli już jest w zdecydowanej większości nie zachęca do zapoznania się z nim.

IV. Funkcjonalności dla firmy i specjalistów IR

Wprawdzie dotykam kwestii funkcjonalności dla firmy i specjalistów IR na samym końcu, to jednak przypisuję im dużą wagę. Dlaczego? Za relacjami z inwestorami nie zawsze stoi sztab ludzi tylko jeden człowiek – i on potrzebuje pomocy. Dlatego „dobry” serwis IR powinien aktywnie wspierać pracę specjalisty i wyręczać go w tym, co da się automatyzować.

Przyszłość, czyli IR A.D. 2016-2020

Co przyniesie przyszłość? Trudno zgadywać, jakie będą trendy w projektowaniu serwisów, ale kilka rzeczy jest pewnych:

  • social media – w zasadzie już dziś spółka powinna zajmować tam wyjściową pozycję, bo już są tam pierwsi inwestorzy, a jutro będzie ich jeszcze więcej;
  • komunikacja wideo – to trend w komunikacji w Internecie, który nie ominie też relacji z inwestorami – a jest dużo przestrzeni do zagospodarowania, bo dziś wideo w komunikacji z inwestorami albo brakuje, albo jest nudne i bezwartościowe;
  • większa inteligencja serwisów IR, które będą analizowały zachowania inwestorów i na tej podstawie podpowiadały treści i usługi informacyjne – czyli tzw. marketing automation lub raczej IR automation :);
  • serwisy IR-owe staną się zbyt trudne do realizacji w tradycyjny sposób, na klasycznych CMS-ach, dlatego coraz więcej będzie korzystało z technologii w chmurze – bo nie ma innej drogi.

Marek Woźniak – aktywny zawodowo w branży intenetowej od 1999 roku, od 2001 prowadzi netPR.pl – firmę technologiczną specjalizującą się w budowie narzedzi komunikacji takich jak systemy prasowe, serwisy relacji inwestorskich, blogi korporacyjne oraz technologie wideo transmisji i telewizje firmowe. netPR.pl jest liderem w zakresie rozwiazań dostępnych w chmurze. Z jej rozwiązań korzystają miedzy innymi: Bank Pekao, Grupa mBank, Energa S.A., Enea S.A., Grupa PZU, EY, Serinus Energy Inc., Netia, Ericsson, Samsung Electronics Polska, Poczta Polska, Carrefour Polska, NuPlays.com.

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

three × three =