Raport roczny – Twoja lista kontrolna

Sprawozdawczość roczna idzie pełną parą. Jeżeli któryś z emitentów nie opublikował jeszcze raportu rocznego, musi to zrobić zgodnie z przepisami do końca kwietnia. W wielu spółkach trwają właśnie intensywne prace nad tym obszernym dokumentem. Warto mieć pod ręką przydatną listę kontrolną, która ułatwi stworzenie profesjonalnego raportu rocznego, przyciągającego uwagę inwestorów, analityków, dziennikarzy i pozostałych odbiorców. Poniżej prezentujemy naszą propozycję.

Raport roczny to najobszerniejszy z okresowych dokumentów sprawozdawczych, tworzonych przez dział relacji inwestorskich. Dokumenty dużych grup kapitałowych, posiadających kilkanaście bądź kilkadziesiąt spółek zależnych liczą od dwustu stron w górę. Na sukces raportu rocznego składa się intensywna praca wielu działów spółki oraz osób ze spółek zależnych. Dobry raport nie powstanie również w ciągu tygodnia. Zatem…

Zacznij pracę z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym

To istotna kwestia. Z reguły im wcześniej zaczniesz, tym lepiej. Łatwiej zaplanować organizację pracy, zbieranie i agregację danych oraz praktyczną pracę nad raportem. Nie przygotujesz dobrego raportu, zaczynając prace nad nim kilkanaście dni przed terminem.

Potrzebujesz spokojnej głowy, odpowiedniej ilości czasu oraz sporej dozy cierpliwości. Miesiąc to absolutne minimum. Polecam zacząć prace jeszcze wcześniej – rozsądną granicą jest 1,5 do 2 miesięcy. Oczywiście, im więcej doświadczenia i kolejnych napisanych raportów już za nami, tym łatwiej idzie wyznaczona praca (np. z tego powodu, iż część informacji powtarza się z kwartału na kwartał i nie istnieje potrzeba ponownego zbierania danych, jedynie dokonania ich ew. aktualizacji). Oczywiście, im mniejszy dział IR, tym więcej ma pracy i tym częściej zdarza się posiłkować mu zewnętrznym wsparciem firmy doradczej.

Czytaj, oglądaj, inspiruj się

Jak w każdej kreatywnej branży, ciągły rozwój jest stale związany z pracą w relacjach inwestorskich. Jednym z jego elementów jest śledzenie trendów w Polsce i za granicą oraz obserwowanie branżowych nowinek. Szukaj zatem dobrych rynkowych praktyk w dziedzinie sprawozdawczości okresowych. Zaplanuj sobie kilka dni na dokonanie kompletnego resarchu (dlatego tak ważne jest odpowiednio wczesne rozpoczęcie prac nad raportem). Inspiruj się wartymi uwagi rozwiązaniami zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi. Zajrzyj na następujące strony: IRIP.pl (Instytut organizuje m.in. konkurs Best Annual Report). Przestudiuj raporty zwycięzców – niech staną się źródłem wielu inspiracji. Pamiętaj jednak, że inspiracja nie polega na bezmyślnym kopiowaniu! Zawsze musisz pamiętać, w jakiej branży działasz i kto będzie odbiorcą Twego raportu.

Inne ciekawe serwisy, które warto znać i wykorzystywać to: IR Global Rankings oraz blog Investor Relations

Zanotuj wszystkie wartościowe rzeczy, które przyciągnęły Twoją uwagę. Na swoim dysku stwórz katalog, do którego przerzucisz najciekawsze linki, teksty, analizy i artykuły, które w jakiś sposób możesz wykorzystać w uatrakcyjnieniu twego raportu – zarówno do inspiracji, jak i twarde dane źródłowe. Gromadząc informacje pamiętaj również o robieniu kopii zapasowych (np. poprzez chmurę – masz wiele możliwości, np. Dropbox, Google Drive etc.).

Szpigiel, czyli konspekt

To kolejny z ważnych kroków. Czym jest szpigiel? To makieta, konspekt służący do szczegółowego zaplanowania zawartości pisma, a w naszym przypadku raportu rocznego. Możesz go dokonać w dowolnym programie: od Excela, poprzez programy graficzne, aż po Worda. W naszym „relacyjnym” kontekście sugerują skorzystanie z Excela, który pomoże w szczegółowym zaplanowaniu zawartości każdej strony raportu.

Każdy raport okresowy posiada blokową strukturę. Zaplanuj skrupulatnie swoją część opisową. Wszystkie najważniejsze elementy raportu podziel na obligatoryjne (które są wymagane „Rozporządzeniem” oraz pozostałymi przepisami i po prostu muszą znaleźć się w raporcie) oraz fakultatywne (te, które chcesz dodatkowo zaimplementować, nie są obowiązkowe, ale stanowią wartość dodaną dla mediów, analityków, inwestorów oraz pozostałych interesariuszy Twej spółki).

Co do elementów obligatoryjnych warto zastosować prostą, ale skuteczną metodę. Wydrukuj sobie odpowiedni artykuł „Rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych (…)” – będzie to art. 91: co zawiera raport roczny oraz art. 92: co zawiera skonsolidowany raport roczny. Podczas planowania obowiązkowych punktów raportu po kolei odznaczaj, co już zostało zaplanowane w raporcie. Tym prostym sposobem unikniesz przypadkowego pominięcia któregoś z obowiązkowych punktów jak i potencjalnej interwencji Komisji Nadzoru Finansowego, która może zwrócić uwagę na takie elementarne braki.

Warto pamiętać o tym, iż nie musisz przepisywać słowo w słowo nagłówków z „Rozporządzenia”. Przykładowo, obligatoryjny punkt z raportu rocznego (art. 91 ust.6 pkt 1)

6. W przypadku emitenta prowadzącego działalność wytwórczą, budowlaną, handlową lub usługową, sprawozdanie z działalności emitenta zawiera również:

1) informacje o podstawowych produktach, towarach lub usługach wraz z ich określeniem wartościowym i ilościowym oraz udziałem poszczególnych produktów, towarów i usług (jeżeli są istotne) albo ich grup w sprzedaży emitenta ogółem, a także zmianach w tym zakresie w danym roku obrotowym;

możesz przedstawić tak, jak zaprezentowałem poniżej:

1) informacje o podstawowych produktach, towarach lub usługach

Ważna uwaga: nagłówek może być lakoniczny, jednakże opis punktu nie! Warto skracać opisy dla przejrzystości sprawozdawczej, jednakże nie tyczy się to opisu danego punktu. Jego zawartość powinna przestawiać wszystko, co wymaga od nas „Rozporządzenie (…)”. Warto o tym pamiętać.

W przypadku elementów fakultatywnych mamy większe możliwości wyboru. Co może stanowić wartość dodaną dla inwestorów i pozostałych interesariuszy? Ile spółek i IR-owców, tyle pomysłów, ale chętnie podzielę się kilkoma własnymi:

  • bezpośrednia konkurencja a nasza spółka: najważniejsze wyniki finansowe (kto jest bezpośrednią konkurencją? Zapewniam, że wielu inwestorów nie ma o tym pojęcia i chętnie pozna bardziej szczegółowe dane),
  • bezpośrednia konkurencja a nasza spółka: kapitalizacja na koniec danego roku obrotowego,
  • podstawowe dane o akcjach naszej spółki (najwyższy a najniższy kurs w okresie, średnia dzienna obrotów, ilość akcji etc.),
  • szczegółowszy niż standardowy opis rynku i branży, w jakiej działa spółka.

Pomysłów mogą być dziesiątki. Od działu IR (i zgody przełożonych na bardziej otwartą sprawozdawczość) zależy, ile z nich zostanie wcielone w życie.

Wykresy i infografiki – nie musisz być grafikiem, by tworzyć wartościowe materiały!

Ww. dane uatrakcyjniające raport roczny najlepiej przedstawić za pomocą wykresów lub infografik. Na szczęście w obecnych czasach nie musisz perfekcyjnie posługiwać się Photoshopem czy Corelem (chociaż oczywiście wiedza w tym temacie nigdy nie zaszkodzi). Obecne rozwiązania w zakresie aplikacji webowych dają wiele możliwości kreatywnym IR-owcom. Ze swej strony rekomenduję mój ulubiony serwis do tworzenia grafik za pomocą kliku kliknięć – Canva.com Regularnie z niego korzystam.To rozbudowane narzędzie, które w podstawowym zakresie dostępne jest za darmo. Wykonałem za jego pomocą m.in. okładkę do e-booka „Dobre Praktyki 2015”.

W celu tworzenia infografik warto wybrać narzędzie najlepiej dostosowane do naszych potrzeb. Warto zerknąć m.in. tutaj

Inne warte uwagi sposoby podnoszenia atrakcyjności raportu rocznego znajdziesz w moim artykule: 8 sposobów na lifting raportu rocznego Twojej Spółki. Powodzenia i udanej pracy! W przypadku pytań proszę o kontakt na info@relacjeinwestorskie.org.pl – nasza redakcja chętnie pomoże w stworzeniu wymarzonego raportu rocznego.

Grzegorz Surma

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

8 + 20 =