Najważniejsze jest usability – jak zbudować nowoczesny serwis internetowy relacji inwestorskich, część 3

Grupa Kapitałowa – zadbaj o stworzenie odpowiedniej grafiki

W przypadku gdy emitent nie jest częścią grupy kapitałowej, problem nie istnieje. Co jednak wtedy, gdy nasza spółka tworzy grupę składającą się z kilku bądź kilkunastu spółek zależnych? Warto zadbać o graficzne przedstawienie całej struktury grupy, albo skorzystać z infografiki. Polecam szczegółowo rozrysować strukturę grupy kapitałowej, podając procentowy udział spółki – matki w każdej ze spółek zależnych, w kilku zdaniach przedstawić, czym zajmuje dane przedsiębiorstwo oraz sektor, w którym działa (usługi, handel, produkcja etc.)

 Wybrane dane finansowe udostępnij w wersji edytowalnej

To jedna z najważniejszych aplikacji służących wygodzie i komfortowi inwestora. Dzięki udostępnieniu szeregu wybranych danych finansowych w edytowalnym formacie, przykładowo .xls (dane dostępne w arkuszu kalkulacyjnym Excel) inwestor zyskuje możliwość importu interesujących go danych, co zdecydowanie ułatwia ich dalszą analizę. Zwykły raport okresowy, informacja finansowa dostępna jedynie w formacie pdf to już przeszłość i zaprzeczenie interaktywności oraz nowoczesnych standardów komunikacji. Edytowalne dane finansowe pozwalają w łatwy sposób uzyskać przewagę w relacjach inwestorskich i wyjść naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy rynku kapitałowego. To ważny element w budowaniu biznesowej wartości spółki dla aktualnych i potencjalnych inwestorów. Co najważniejsze, takie dane pozwalają szybko ocenić obecny stan spółki – rozwój, stagnacja lub poważne problemy finansowe.

Jakie dane warto udostępnić w postaci załącznika do pobrania? Przykładowo: przychody ze sprzedaży, zysk brutto, zysk netto, przepływy pieniężne i inne podstawowe dane pochodzące z bilansu spółki. Warto pamiętać, by opisywany plik był możliwy do pobrania w postaci załącznika, a nie zmuszać inwestora do stosowania metody CTRL + C, CTRL + V.

Większa interaktywność publikowania danych finansowych to kierunek rozwoju, którego już nie można zatrzymać. Zakładam, iż w pewnej perspektywie czasu giełda odejdzie od standardów statycznych raportów w formatach PDF i zarekomenduje (zgodne z oczekiwaniami i wygodą inwestorów) rozwiązania oparte na jeszcze większej interaktywności, by uniknąć powszechnego żmudnego przepisywania danych finansowych z raportów okresowych etc. Technika cały czas idzie naprzód; czas pokaże, które z rozwiązań zostanie wybrane i wdrożone na masową skalę.

Zawsze aktualizuj prezentacje inwestorskie

Jeżeli zamieszczasz prezentacje inwestorskie na stronie dedykowanej IR-owi, zawsze zadbaj o to, by były aktualne (publikowane tuż po ogłoszeniu wyników okresowych), nie były zbyt długie (maksymalnie do 20,30 slajdów) oraz zawierały wyselekcjonowaną i użyteczną dla inwestorów wiedzę. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom interesariuszy, szczególnie inwestorów indywidualnych, którzy niekoniecznie są ekspertami w branży i często nie dysponują czasem by szczegółowo zagłębiać się w raporty kwartalne, półroczne czy roczne.

Spersonalizowany kontakt do managera IR to podstawa

Ważny element IR-owego serwisu. Należy unikać adresów typu ir@……pl lub pozostawienia na stronie jedynie formularza zapytań. Informacja, iż dane pytanie trafi bezpośrednio do specjalisty ds. IR to jednak za mało w dzisiejszych standardach komunikacji. Idealnie, gdy w zakładce kontakt znajdzie się: imię i nazwisko osób stanowiących dział IR, numer telefonów stacjonarnych i komórkowych oraz imienny adres mailowy. To konieczność, jeżeli mają uważać nas za profesjonalistów w swojej dziedzinie.

Social media to Twoi przyjaciele – jeżeli z nich korzystasz, pomyśl o odpowiednich wtyczkach na stronie

Facebook, Twitter, branżowe blogi, fora dla inwestorów, branżowe podcasty (krótkie audycja radiowe, zamieszczane na podstronie www.) – możliwości jest wiele, ogranicza nas jedynie własna kreatywność i cel, jaki postawimy przed działem relacji inwestorskich. Niezależnie z którego kanału zamierzasz korzystać, zadbaj o umieszczenie odpowiednich wtyczek (tzw. pluginów) na swojej nowej stronie internetowej. Skąd potencjalny inwestor ma wiedzieć, iż dana spółka jest aktywna w mediach społecznościowych? Zwykła informacja zamieszczona w zakładce „aktualności” czasami nie wystarczy. Warto, by zintegrowana z danym medium społecznościowym zakładka była dostępna w stały miejscu na stronie www (przykładowo, w lewym dolnym rogu), niezależnie od tego, na jakiej podstronie naszego serwisu aktualnie znajduje się inwestor. Widoczność, dostępność oraz (kluczowe!) stała aktualizacja treści pozwolą prowadzić przemyślaną komunikację w social media.

Interaktywny wykres ułatwia życie inwestorom

Mimo iż zdania w tej kwestii są podzielone (część inwestorów nie jest zainteresowana śledzeniem wykresu notowań spółki na jej stronie internetowej, gdyż wystarczają im dane prezentowane przez wiele branżowych serwisów on-line), zamieszczenie wykresu notowań giełdowych jest obligatoryjne dla spółek, będące uczestnikami giełdowego Programu Wspierania Płynności. Publikacja wykresu wraz ze stale aktualizowanym streamingiem danych jest również rekomendowana przez giełdę, zgodnie ze wzorem zamieszczonym na www.naszmodel.gpw.pl W celu zmaksymalizowania użyteczności danych warto umożliwić prezentację historycznych notowań emitenta na tle kluczowych indeksów.

Zamieść odnośniki do instytucji rynku kapitałowego

Giełda Papierów Wartościowych, Komisja Nadzoru Finansowego, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Warto w widocznym miejscu na stronie umieścić loga ww. instytucji (po kliknięciu których inwestor znajdzie się na stronach głównych ww. podmiotów). O ile spółka niekoniecznie musi być członkiem SEG-u i współpracować z SII, to zamieszczenie linków przekierowujących na strony giełdowych regulatorów (GPW, KNF i KDPW) nie powinno dziwić. W mojej opinii warto jednak zadbać o umieszczenie wszystkich.  Taka decyzja pozytywnie wpłynie na transparentność spółki, stanowi dobrą praktykę w komunikacji IR oraz polepszy postrzeganie emitenta w środowisku interesariuszy rynku kapitałowego.

Podsumowanie

Od kilku już lat GPW nie zaktualizowała swych wskazówek co do modelowego serwisu relacji inwestorskich www.naszmodel.gpw.pl Jej wytyczne warto potraktować więc jako podstawowe wskazania. To, co powinno być zamieszczone w zakładkach spółka, akcjonariat, informacje finansowe, kalendarium wydarzeń korporacyjnych emitenta, sprawozdawczość okresowa to tylko niezbędne minimum.

Rozbudowanie obligatoryjnych informacji o treści które mogą zainteresować inwestorów, sposób realizacji ww. działania, techniczne dopasowanie ww. elementów sugerowanych przez GPW do nowoczesnych standardów komunikacji internetowej, grafika, użyta technologia etc. – to suwerenna decyzja emitenta, zależna od jego oczekiwań, pomysłów oraz kreatywności. By nowoczesna zakładka IR spełniła swoje zadanie – czyli budowała wiarygodność spółki w środowisku aktualnych i potencjalnych inwestorów oraz innych interesariuszy należy być konsekwentnym oraz pamiętać o szeroko pojętej, omówionej powyżej systematyczności – jednej z najważniejszych wartości budującej dobry IR.

Grzegorz Surma

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

four × one =