Konferencja SEG „Nowe trendy w komunikacji spółek giełdowych” – nasza relacja

16 września 2015 r. mieliśmy przyjemność wziąć udział w konferencji „Nowe trendy w komunikacji spółek giełdowych”, zorganizowanej przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych – partnera naszego Wortalu. Byliśmy patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszam do zapoznania się z naszą relacją!

Co w branży piszczy…

Ostatnie miesiące 2015 roku to bardzo intensywny czas w naszej branży, nie tylko z uwagi na obligatoryjne obowiązki informacyjne IR Managerów. Coraz bliżej do wejścia w życie Rozporządzenia MAR, diametralnie zmieniającego sprawozdawczą rzeczywistość polskich emitentów. Temat MAR-u interesuje wszystkich. SEG nie jest wyjątkiem, prowadząc od dłuższego czasu intensywne prace w tym zakresie (o tym, na jakim etapie się one znajdują możecie przeczytać m.in w naszych wywiadach z Prezesem  i Wiceprezesem Stowarzyszenia).  My również na bieżąco śledzimy to zagadnienie. Temat MAR-u i nowych trendów komunikacji z rynkiem w odmienionej sprawozdawczej rzeczywistości jest wyjątkowo ważny i interesujący (jak widać po zainteresowaniu konferencją nie tylko dla nas – na szczęście!), tym bardziej warto było odwiedzić konferencję.

Z takim właśnie nastawieniem w dwuosobowym redakcyjnym składzie (z Jarkiem Klimczakiem) w piękną, ciepłą wrześniową środę wyruszyliśmy do Stolicy, do budynku warszawskiej giełdy.

seg33Polski IR A.D. 2015

Przybyłych na miejsce gości przywitał dr Mirosław Kachniewski, prezes SEG. Po krótkim wstępie głos zabrał Sebastian Krawczyk, Head of  IR z agencji ITBC Communication. Temat wystąpienia dotyczył obecnych trendów w branży IR, bazując na wynikach badania przeprowadzonego w tym roku. Warto przedstawić najważniejsze wnioski, płynące z badania. Komunikacja prowadzona przez inwestorski serwis giełdowy pozostaje nadal jednym z najważniejszych kanałów komunikacji z interesariuszami rynku kapitałowego. Co ciekawe, 58% spółek zamieszcza na niej „inwestorskie minimum”, tj. dane  finansowe, statystyki, prezentacje wynikowe oraz prezentacje inwestorskie. Zalety w korzystaniu z newslettera dostrzega ok. 36% badanych (warto wspomnieć jednak,  iż w przypadku WiG-u 20 67% emitentów ten newsletter prowadzi – to całkiem niezły wynik).

Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się stale inwestorskie spotkania indywidualne w modelu „1 na 1”. Nie dziwi mnie to zupełnie, bo to świetna forma budowania relacji między spółką a inwestorem. To już komunikacyjny standard.

W kwestii media relations podstawową formą działania jest odpowiadanie na pytania dziennikarzy i wysyłka informacji prasowych. Cieszy fakt, iż większość ankietowanych emitentów docenia zalety budowania relacji z mediami. Niedługo na łamach wortalu poszerzymy ten temat, pisząc o tworzeniu inwestorskich informacji prasowych, które mają największą szansę na publikację.

seg2Co do social media, nadal znajdujemy się na początku drogi. W obecnej prawnej rzeczywistości to jak najbardziej logiczne, gdyż obligatoryjny wymóg publikowania każdego cenotwórczego komunikatu poprzez system ESPI wyklucza wariant „puszczenia” czegokolwiek w mediach społecznościowych, co mogłoby spotkać się z zarzutem ujawnienia informacji poufnej. Facebook polskich spółek spełnia w dużym stopniu rolę PR-ową. Cieszy za to fakt rosnącej popularności Twittera (z badanych emitentów 11% posiada profil na tym serwisie społecznościowym).

Co przyniesie przyszłość? Zdaniem prelegenta rola social media będzie rosnąć, mimo obecnego wykorzystywania ich w niewielkim procencie. Ponadto coraz bardziej istotna będzie rola komunikacji zdalnej.

Wstępne wyniki Złotej Strony Emitenta

Następny głos w konferencji należał do Piotra Biernackiego, dyrektora strategicznego SEG. Piotr to znana marka polskiego rynku kapitałowego i osoba o ogromnej wiedzy, od której warto się uczyć. Z przyjemnością wysłuchaliśmy wystąpienia dotyczącego pierwszych, wstępnych analiz wyników konkursu Złota Strona Emitenta. Niestety, spółki nie wypadły rewelacyjnie (tą tendencję można zaobserwować szczególnie w przypadku spółek zagranicznych oraz emitentów notowanych na NewConnect). Miejmy nadzieję, iż nie okaże się to stałą, negatywną tendencją zauważalną w kolejnych edycjach plebiscytu.

MAR – co nas czeka już za kilka miesięcy?

Kolejnym z prelegentów był Prezes SEG, dr Mirosław Kachniewski. To było ważne wystąpienie, zwracające uwagę na zagrożenia płynące z praktycznego obowiązywania Rozporządzenia MAR (brak katalogu obowiązków sprawozdawczych, całość odpowiedzialności za wykonanie obowiązku informacyjnego spoczywa po stronie emitenta oraz ograniczone możliwości opóźniania informacji). To jedynie niektóre z ryzyk, które generuje MAR. O największych – drakońskich karach pisaliśmy już kilkukrotnie. Należy o tym mówić, wyjaśniać, pisać i przypominać, a prace nad dopasowaniem swojej polityki informacyjnej do nowych przepisów warto rozpocząć tak szybko, jak to możliwe.

Sposoby na uatrakcyjnienie raportu okresowego

Po krótkiej przerwie rozpoczęliśmy drugą część konferencji, poświęconą formie prezentacji raportów okresowych. Prelegentem był Bartosz Sawulski, szef biura Message Group. Jego wystąpienie poświęcone było nowym formom wizualizacji raportów okresowych. Wbrew przekonaniom sporej części emitentów, forma PDF nie ma wiele wspólnego z interaktywnością : ) Sawulski zaprezentował inspirujące rozwiązania z zagranicy (m.in. koncernu Danone). Coraz bardziej powszechnym trendem staje się (prócz klasycznego raportu rocznego i raportu marketingowego) jest publikacja raportu on-line, w formacie HTML. Rosnąca liczba emitentów decyduje się również na publikację raportu dot. społecznej odpowiedzialności biznesu (czyli CSR).

Show me the numbers!

Kolejnym z mówców był Mariusz Kanicki, ekspert w dziedzinie rynku kapitałowego i aktywny twitterowicz (sprawdźcie sami). W swym wystąpieniu skupił się na atrakcyjnych sposobach wizualizacji wyników okresowych. Jak pokazać liczby w sposób przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy prezentacji? Najważniejsze pytanie brzmi – dla kogo przygotowujemy prezentację? Dlaczego to robimy? Jak prezentować dane, by przyciągnąć uwagę naszego odbiorcy, nie zarzucić go ogromem liczb i pozwolić, by zrozumiał to, co najbardziej chcemy mu przekazać? Inspirujące, pełne wielu przykładów wystąpienie.

Następnie głos zabrał Paweł Cymcyk, prezes Związku Maklerów i Doradców, analizując temat prezentacji wynikowych okiem inwestora. Dobra prezentacja inwestorska przekazuje istotne informacje oraz buduje zaufanie. To najważniejsza waluta. Zdaniem prelegenta, najważniejszymi elementami których oczekują emitenci są segmentacja, executive summary oraz infografiki.

Ostatnim z paneli konferencji było wystąpienie Piotra Biernackiego i Marcina Piechoty (IR officer – TVN), skupiające się na standardach prezentacji inwestorskich AD 2015 ( w tym m.in. trendach z lat 2013-2015 w kwestii wykorzystania prezentacji przez polskich emitentów oraz najważniejszych czynnikach sukcesu przy tworzeniu prezentacji inwestorskich).

Podsumowując krótko powyższe refleksje – na „Nowych trendach” zdecydowanie warto było się pojawić. Jako iż sam jestem szkoleniowcem, bardzo lubię słuchać i obserwować moich branżowych kolegów i partnerów. To ułatwia pole do analizy, na jakim trenerskim poziomie znajduje się nasz warsztat, w czym czujemy się mocni a co pozostaje jeszcze do nadrobienia. No i branżowa wiedza. Masa wiedzy do bezpośredniego wdrożenia. To najcenniejsze.

Jeżeli chodzi o kwestię organizacyjnych zgrzytów, nie zauważyłem nic poważniejszego. Jedynie w kwestiach logistyki materiałowej – szkoda, że uczestnicy nie otrzymali kompletu prezentacji wszystkich prelegentów w materiałach konferencyjnych. Zapewne zostanie to uzupełnione w formie elektronicznej.

Grzegorz Surma

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

13 − 8 =