„Certyfikowany Ekspert ds. relacji inwestorskich” – nasza relacja

20 – go listopada 2012 r. mieliśmy przyjemność poprowadzić trzy panele szkoleniowe podczas drugiej edycji „Certyfikowanego Eksperta ds. relacji inwestorskich” – branżowego szkolenia organizowanego przez warszawską firmę Top Consult S.A. Poniżej możecie przeczytać relację z tego wydarzenia!

Z piętnastego piętra warszawskiego wieżowca „Millenium Plaza” rozciąga się całkiem niezły widok na panoramę stolicy. Tego poranka Warszawa przywitała nas dosyć mgliście, zatem obserwacje były utrudnione. Nie przyjechaliśmy tam jednak całą redakcją, by podziwiać widoki, a podzielić się naszym doświadczeniem z praktykami IR-u odnośnie: przeprowadzenia spółki przez sytuację kryzysową, zaprezentowaniu słuchaczom, w jaki sposób rozmawiać z mediami by więcej zyskać, niż stracić na tym kontakcie, oraz pokazaniu, iż rozmowa z webmasterami przygotowującymi strony i zakładki dedykowane relacjom inwestorskim wcale nie muszą być trudne.

Diagnozujemy kryzys

Zaczęliśmy od kwestii gotowości kryzysowej w spółce publicznej. Definicja, nieuchronność (faktem jest, iż większość organizacji nie jest dobrze przygotowana do kryzysu, gdyż przekonana o własnej nieomylności twierdzi, iż „jakoś to będzie”.)

Mówiliśmy również o tym, że takie myślenie prędzej niż później się zemści na spółce). Co jeszcze? Cztery najważniejsze fazy rozwoju sytuacji kryzysowej, diagnozowanie „pacjenta zero” (kto może być źródłem kryzysu?), polityka zaprzeczania, czyli kryzysowe mity (jak rozmawiać z zarządem, by je rozwiewać?) itd. Wiele czasu poświęciliśmy zagadnieniu przygotowania i wdrożenia skutecznej strategii antykryzysowej oraz budowie idealnego zespołu na kryzys. Sama drużyna to dopiero początek. Potem zaczyna się ważny etap treningu oraz integracji zespołu. Gdy zlekceważymy ten element, nasz zespół staje się bezużyteczny, gdyż nie wiemy, czy będzie w stanie skutecznie funkcjonować. Kolejnym ważnym elementem szkolenia, na który zwracaliśmy uwagę słuchaczom to prowadzenie dialogu z mediami. Jak unikać dziennikarskich sztuczek, jak nie dać się ciągnąć zbytnio za język i nie powiedzieć więcej, niż zamierzaliśmy i tym sposobem nie wygenerować kolejnej sytuacji kryzysowej? Podsumowaniem panelu był zaprezentowanie i komentarz branżowych case studies sytuacji kryzysowych zaistniałych w ostatnich miesiącach na polskim rynku kapitałowym. Wielce oryginalny raport bieżący Cerabudu, Gant Development kontra bloger etc.

Usability – klucz do skuteczności

Nasz drugi panel przeprowadziliśmy pod hasłem „Web usabilility”, czyli sieciowej użyteczności. Jak budować podstrony relacji inwestorskich, by były wartością dodaną, a nie utrapieniem użytkownika? Na co zwracać uwagę, co pomijać? Wiele miejsca poświęciliśmy stronie technicznej serwisów internetowych IR: kolorystyce, typografii, identyfikacji wizualnej giełdowego emitenta itd. Pokazaliśmy, jak prowadzić negocjacje i dialog z webmasterami, webdeveloperami i frontend developerami – „magikami”, którzy nie są wcale tak straszni, jak ich nazwy stanowisk mogą budzić wśród niektórych laików. Na bazie wybranych serwisów IR, w tym ze światowego podwórka (m.in. Clariant, Opera Software, Microsoft), jak i polskich (Tauron Polska Energia S.A., Cyfrowy Polsat S.A. Czy Comarch S.A.) zaprezentowaliśmy najlepsze dobre praktyki oraz warte uwagi rozwiązania w dziedzinie współczesnego usability.

Jak skutecznie zadbać o wizerunek spółki w mediach?

Ostatnim panelem pierwszego dnia szkoleniowego „Certyfikowanego Eksperta” była spółka w mediach. By dzięki kontaktom z mediami oraz giełdowymi interesariuszami osiągać więcej korzyści niż szkód, zwróciliśmy uwagę na kilka ważnych zagadnień: budowanie listy kontaktów medialnych z naszej branży, rolę udostępnienia zbiorczej i aktualnej informacji w pigułce, czyli „Często Zadawanych Pytań – FAQ”; ponadto zwróciliśmy uwagę na najbardziej korzystne narzędzia IR oraz częste błędy w komunikacji, które popełniają specjaliści ds. relacji inwestorskich.

Ważną częścią naszego panelu było omówienie najważniejszych mediów społecznościowych: Facebooka,Twittera, blogosfery oraz forów inwestorskich. Omówiliśmy ważną rolę dywersyfikowania przekazu (przykładowo – blogujący prezes to nie najlepszy pomysł – tutaj zwycięża Twitter, dlaczego należy unikać ghostwritingu w trakcie tworzenia bloga etc.). Branżowe, warte rozpropagowania przykłady stanowiły ukoronowanie naszego panelu (m.in. blog spółki TIM S.A. – „Cały ten rynek” oraz budowa serwisu ATM S.A.)

Feedback jest dla nas bardzo ważny. Warto zatem dodać, iż w średniej ocen od naszych słuchaczy dominowały oceny dobre i bardzo dobre! (Średnia od 4.30 do 4.70). Dziękujemy za uznanie!

Do zobaczenia na naszym szkoleniu, które będziemy organizować od początku do końca. Szczegóły już niebawem, śledźcie uważnie informacje na wortalu, gdyż dla dociekliwych przewidujemy bonusy i rabaty!

Grzegorz Surma, Jarosław Klimczak

Print This Post Print This Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

13 − six =